Beta-Carotene

Tags

pro vitamin A - vitamin A - Antioxidant Activity - Supports Healthy Pregnancy -
Protects the Skin - Protects Your Eyes - Treats Oral Leukoplakia - Improves Respiratory Health



Carot
Carot


When you eat any red, dark green, yellow or orange vegetable you can count on getting beta-carotene, but carrots are one of the richest sources. Your body turns beta-carotene into vitamin A, so its beta-carotene content is illustrated by the fact that one small carrot supplies nearly 300 percent of your daily recommended intake of vitamin A.Beta-Carotene BasicsBeta-carotene is a plant pigment that belongs to a group of substances called carotenoids. It's one of only a few carotenoids that your body converts into vitamin A. In this role, beta-carotene maintains vision, regulates the growth of cells in your skin, keeps membranes lining your nose and respiratory tract healthy and helps control the production of proteins. All carotenoids, including beta-carotene, also possess antioxidant abilities.Beta-Carotene in CarrotsOne small raw carrot contains 8,353 international units of vitamin A, which includes 4,142 micrograms of beta-carotene. Daily intake guidelines have not been established for beta-carotene, but you'll get 278 percent of your recommended daily intake of vitamin A. Carrots are one of the best sources of beta-carotene. One cup of carrot juice has more beta-carotene than a cup of any other food. One baked sweet potato and 1 cup of canned pumpkin and cooked spinach are the only foods that supply more beta-carotene than 1 cup of cooked carrots.Beta-Carotene SafetyWhen you get beta-carotene through carrots, or any other type of food, it's entirely safe, but taking high doses of supplements may carry some risks. While studies have revealed some concerns, researchers to date still haven't discovered the reasons behind the results. Smokers who took 20 to 30 milligrams of beta-carotene over four to six years had a higher risk of developing lung cancer, according to the Linus Pauling Institute. Taking supplements of beta-carotene plus vitamin A significantly increased the risk of dying from gastrointestinal cancer, according to a review of current research published.
Beta-carotene is fat-soluble, so you need to eat fats in order for it to be absorbed properly.

The following foods are rich in beta carotene:

Apricots

Asparagus

Broccoli

Carrots

Chinese cabbage

Chives

Dandelion leaves

Grapefruit

Herbs and spices - chilli powder, oregano, paprika, parsley

Kale

Ketchup

Many margarines

Onions

Peas

Peppers

Plums

Pumpkin

Spinach

Squash

Sweet potatoes.

 Contains:

antioxidant
Provitamin A
Colourant 

Beneficial for:

 The immune system.

Skin and mucous membranes.
Darkness vision.
Normal cell division. 

May be used for:

Sun rash
of sun damage. 

The power of natural ingredients 

Beta Carotene in Swedish

Betakaroten är ett rödorange pigment som finns i växter och frukter, särskilt morötter och färgglada grönsaker.

Namnet betakaroten kommer från grekiska "beta" och latinska "carota" (morot). Det är det gula / orange pigmentet som ger grönsaker och frukter sina rika färger. H. Wachenroder kristalliserade betakaroten från morotrötter 1831 och kom fram till namnet "karoten".

I den här artikeln förklarar vi allt om betakaroten, vad det gör i kroppen och vilka livsmedel det finns i. Vi kommer också att täcka eventuella risker.

Snabba fakta om betakaroten
Här är några viktiga punkter om betakaroten. Mer detaljer och stödjande information finns i huvudartikeln.
Betakaroten är ett rött / orange pigment som finns i många färska frukter och grönsaker
Betakaroten omvandlas till vitamin A, ett viktigt vitamin
Vitamin A är giftigt vid höga nivåer
Betakaroten är en karotenoid och en antioxidant
Livsmedel som är rika på vitamin A inkluderar lök, morötter, ärtor, spenat och squash
En studie visade att rökare med högt betakarotenintag kan ha en ökad risk för lungcancer
Vissa bevis tyder på att betakaroten kan sakta ner kognitiv nedgång
Betakaroten kosttillskott interagerar med vissa läkemedel, inklusive statiner och mineralolja

Betakaroten kan hjälpa äldre att behålla sin lungstyrka när de åldras.

Vad är betakaroten?

Människokroppen omvandlar betakaroten till vitamin A (retinol) - betakaroten är en föregångare till vitamin A. Vi behöver vitamin A för frisk hud och slemhinnor, vårt immunsystem och god ögonhälsa och syn.

Betakaroten i sig är inte ett viktigt näringsämne, men vitamin A är det. Betakaroten kemiska formel - C40H56 - upptäcktes 1907

Vitamin A kan fås från maten vi äter, till exempel genom betakaroten eller i tilläggsform. Fördelen med kosten betakaroten är att kroppen bara omvandlar så mycket som den behöver.

Överskott av vitamin A är giftigt. Giftiga vitamin A-nivåer kan uppstå om du konsumerar för många kosttillskott.

Användningar och fördelar med betakaroten

Det finns ett antal sätt som betakaroten kan gynna människors hälsa. Nedan ger vi några exempel:

Betakaroten är en antioxidant

Betakaroten, som alla karotenoider, är en antioxidant. En antioxidant är ett ämne som hämmar oxidationen av andra molekyler. det skyddar kroppen från fria radikaler.

Fria radikaler skadar celler genom oxidation. Så småningom kan skador orsakade av fria radikaler orsaka flera kroniska sjukdomar.

Flera studier har visat att antioxidanter genom diet hjälper människors immunsystem, skyddar mot fria radikaler och sänker risken för att utveckla cancer och hjärtsjukdomar.

Vissa studier har föreslagit att de som konsumerar minst fyra dagliga portioner av beta-karotenrika frukter och / eller grönsaker har en lägre risk att utveckla cancer eller hjärtsjukdom.

Betakaroten kan sakta ner kognitiv nedgång

Män som har tagit betakarotentillskott i 15 år eller mer är betydligt mindre benägna att uppleva kognitiv nedgång än andra män, rapporterade forskare från Harvard Medical School i Archives of Internal Medicine (november 2007-utgåvan).

Oxidativ stress antas vara en nyckelfaktor för kognitiv nedgång, förklarade forskarna. Studier har visat att antioxidanttillskott kan bidra till att förhindra kognitionens försämring.

Deras studie, som involverade 4052 män, jämförde dem på betakaroten-tillskott i genomsnitt 18 år med andra som fick placebo. På kort sikt fann de ingen skillnad i kognitiv nedgångsrisk mellan de två grupperna av män, men på lång sikt var det tydligt att betakaroten kosttillskott gjorde en signifikant skillnad.

Forskarna betonade att det kan ha funnits andra faktorer som bidrog till den långsammare nedgången i kognitiva förmågor bland männen i betakaroten-gruppen.

Betakaroten håller lungorna friska när människor åldras

BMJ publicerade en rapport i mars 2006 som visade att höga nivåer av betakaroten i blodet kompenserar för en del av lungskadorna orsakade av syrefria radikaler.

De mätte FEV1 på 535 deltagare och mätte deras betakarotenblodnivåer. FEV1 mäter hur mycket luft du kan andas ut på en gång. De fann att de med höga betakarotenivåer hade mycket långsammare nedgång i FEV1-åtgärder.

Följande livsmedel är rika på betakaroten:

Aprikoser

Sparris

Broccoli

Morötter

kinesisk sallad

Gräslök

Maskrosblad

Grapefrukt

Örter och kryddor - chilipulver, oregano, paprika, persilja

Grönkål

Ketchup

Många margariner

Lök

Ärtor

Peppar

Plommon

Pumpa

Spenat

Squash

Sötpotatis.